22.9.06

ΠΑΘΟΣ ΧΩΡΙΣ ΚΑΝΟΝΕΣ



YES

Σκηνοθεσία: Σάλι Πότερ
Παίζουν: Τζόαν Άλεν, Σιμόν Αμπκαριάν, Σαμ Νιλ, Σίρλεϊ Χέντερσον
Βρετανία, 2005. Διάρκεια: 100΄

Υπόθεση: Αυτή: Ιρλανδοαμερικανίδα βιολόγος, παντρεμένη μ’ έναν ψυχρό ευκατάστατο Άγγλο με τον οποίο επικοινωνούν μέσω σημειωμάτων. Αυτός: Λιβανέζος χειρούργος, πρόσφυγας στο Λονδίνο, όπου εργάζεται ως μάγειρας. Ένας μεγάλος έρωτας ξεσπάει μεταξύ τους…

Η Σάλι Πότερ («Ορλάντο», «Ο άντρας που έκλαιγε») επανέρχεται με μια ακόμη διαφορετική, αταξινόμητη ταινία, πλούσια σε ιδέες, πραγματική «τροφή για το μυαλό», ειπωμένη σχεδόν εξ ολοκλήρου σε ομοιοκατάληκτους στίχους!

Στο επίκεντρο της ταινίας βρίσκεται ο έρωτας. Ο έρωτας σαν δύναμη που μπορεί να αλλάξει την οπτική μας για τον κόσμο. Η ηρωίδα, μια δυτική, ορθολογίστρια αστή, ερωτεύεται έναν Άραβα. Χάρη στον έρωτά της θα βρει τη δύναμη να αποδεχθεί και να κατανοήσει το διαφορετικό, το ξένο, το Άλλο. Ο πρωτότυπος τίτλος της ταινίας είναι Yes. Ναι. Κατάφαση. Αποδοχή. Η άρνηση, η σύγκρουση, η βία ανήκουν στον κόσμο των αντρών. Οι γυναίκες αλλάζουν τον κόσμο με το να τον αποδέχονται. Με τη δύναμη της αγάπης. Τη δύναμη του ναι. Η ταινία όμως δεν περιορίζεται στα ερωτικά. Ξανοίγεται σε πάρα πολλά πεδία. Μιλά για την ανικανότητα της Δύσης να κατανοήσει την Ανατολή. Υπενθυμίζει την αξία και σημασία του προλεταριάτου. Στοχάζεται πάνω στην αναγκαιότητα του Θεού, αλλά και ιδανικών όπως ο κομμουνισμός.

Η διαφοροποίηση από το κυρίαρχο μοντέλο δεν αφορά όμως μόνο στις ιδέες. Προχωρά βαθύτερα, στον τρόπο της αφήγησης. Ο ασφυκτικός αριστοτέλειος ορθολογισμός δίνει εδώ τη θέση του σε ένα πολύ πιο χαλαρό σύνολο από σκηνές, των οποίων η συσχέτιση είναι συχνά αυθαίρετη. Ο θεατής, αντί να ταυτιστεί όσο γίνεται με τους ήρωες, επιχειρείται να αποστασιοποιηθεί. Με ένα σωρό κόλπα, από τα στοπ καρέ, τις εναλλαγές στην ταχύτητα αναπαραγωγής του φιλμ και τον ασύγχρονο ήχο, μέχρι βεβαίως τους ομοιοκατάληκτους διαλόγους, ο θεατής καλείται να βάλει τη δική του προσωπικότητα μέσα στην ταινία και να συνδιαμορφώσει τα τελικά της νοήματα.

Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα άκρως ενδιαφέρον πείραμα, άνισο, αλλά και κατά διαστήματα συναρπαστικό, «απαραίτητη ύλη» για όλους τους κινηματογραφόφιλους, διαθέτει δε και ένα εξαιρετικό site, το http://www.yesthemovie.com/, όπου στο φόρουμ διεξάγονται άκρως ενδιαφέρουσες συζητήσεις με αφορμή την ταινία, στις οποίες συμμετέχει και η σκηνοθέτιδα.

ΒΑΘΜΟΣ: ***

(δημοσιεύτηκε στον εξώστη, τεύχος 741)

Δεν υπάρχουν σχόλια: